Matthijs & Arwen

Wie we zijn

Studio de Ronners is een bureau voor grafische communicatie en concepting. Samen met onze opdrachtgevers –of op eigen initiatief– ontwikkelen we uitdagende concepten. We vertalen dit naar frisse, heldere en aansprekende ontwerpen die perfect passen op de vraag. Sterker: het liefst bieden we nog wat meer.
Onze concepten en ontwerpen kunnen veel verschillende vormen aannemen. Wij zijn sterk in het neerzetten van merken, identiteiten en campagnes. Ons portfolio is breed en divers: van websites en tentoonstellingen tot brochures, publicaties en huisstijlen.

Studio de Ronners is opgericht door de broers Arwen en Matthijs Ronner. Onze roots liggen in Noord-Nederland. Hier zijn we in 2003 onder de naam De Jongens Ronner onze eerste studio begonnen. Een paar jaar later werd Rotterdam ons tweede thuis.

Momenteel werken wij vooral vanuit onze studio in de Rotterdamse Fruithaven. Daarnaast beschikken we over een mooie plek in de stad Groningen. Vanuit beide locaties werken we voor culturele instellingen, (semi)overheden, commerciële organisaties, start-ups en ideële doelen. Dit doen we in opdracht of als partner.

Hoe we werken

Een wederzijdse klik is de basis voor een goede, duurzame samenwerking. Daarom besteden wij veel tijd aan de kennismaking en het verkennen van de vraag en de ambitie. Ook vinden we het belangrijk meteen goede afspraken te maken over het budget en de verwachtingen. Zo zorgen we over en weer voor helderheid.

Wij werken nadrukkelijk niet voor maar met onze opdrachtgevers. Met onze ruime ervaring als basis beschouwen we daarbij iedere nieuwe opdracht als het begin voor nieuwe mogelijkheden en ideeën. Zo houden we onszelf en onze opdrachtgevers scherp.

Studio de Ronners past zich makkelijk aan en gaat op zoek naar de beste antwoorden op nagenoeg iedere vraag of opdracht. Met onze vaste kern als basis profiteren we optimaal van ons professionele netwerk. Hierin zitten ervaren merkstrategen, conceptdenkers, copywriters, webdevelopers, fotografen, filmmakers, animatoren en dtp-ers.

In bijna alle gevallen gaat het om partijen waar wij al jaren veelvuldig en duurzaam mee samenwerken. Daarnaast houden we onze outer circle graag up to date. We staan open voor nieuwe partners en werken graag samen met nieuw en/of jong talent.

Expertise

Het ontwerplandschap is de laatste jaren sterk veranderd. Waar een grafisch vormgever vroeger vooral gericht was op drukwerk, is het palet aan vormen en mogelijkheden nu veel groter. Binnen deze breedte beschouwen we het als onze taak om de vraag van de opdrachtgever te vertalen naar het best passende medium.

Studio de Ronners denkt daarbij niet in hokjes. Geen vorm is ons te gek. Met de opdrachtgevers verkennen we graag de grens van de mogelijkheden. En waar het past, gaan we daar samen net zo graag overheen. Dat betekent dat een publicatie soms zomaar een film kan worden of een jaarverslag een sociale campagne.

CONCEPTEN

We ontwikkelen graag vernieuwende concepten. Zo denken we mee met nieuwe initiatieven en start-ups of pitchen we een nieuw concept bij potentiële klanten. Ontwerpen worden vaak beter wanneer zij een stevige basis hebben. Ze zijn dan doordacht en conceptueel kloppend. Dat geldt overigens net zo hard voor een ‘gewoon’ boek of een ‘gewone’ website. Splinternieuw hoeft het dus niet te zijn. Goede voorbeelden zijn BouwJong!, Maallust en Platform31.

MERK & STRATEGIE

Een goed merk is niet per se groot of commercieel. Het kan net zo goed klein zijn: van de bakker om de hoek tot een culturele organisatie. Wij bouwen graag mee aan een merk. Dat doen we op basis van goed (markt)onderzoek en inspirerende strategische sessies. Samen leveren zij input voor een merkmanifest. Dit zorgt voor een helder verhaal en helpt bij het maken van de juiste keuzes. Bovendien is het dé basis voor het ontwerp. Mooie voorbeelden zijn Maallust en Noorderlink.

ONTWERP

Studio de Ronners creëert merken en huisstijlen met een groot onderscheidend vermogen. De ontwerpen zijn visueel sterk, helder en origineel. Bovendien kunnen ze breed en snel ingezet worden. Daarbij staat een goed ontwerp voor ons gelijk aan een juiste vertaling van de vraag en de (kern)waarden van een project of organisatie. De basis van een goed merk of van succesvolle communicatie is een consistente identiteit. Passende voorbeelden zijn onze ontwerpen voor Hedy d’Ancona Prijs, TENT Rotterdam en Platform31.

COPYWRITING

Wat vertelt uw organisatie, wat is de beste tone of voice, hoe spreek ik mijn doelgroep aan, wat is een goede naam en wat is de juiste oneliner? Net als het bepalen van de visuele stijl is het geschreven woord erg belangrijk. Sterker, het beste is wanneer ze elkaar aanvullen en beter maken. studio de Ronners werkt samen met copywriters die net als wijzelf helder en duidelijk willen communiceren maar ook – en vooral – voor een goed en overtuigend verhaal gaan. Lees bijvoorbeeld de case van Maallust.

MEDIA & CAMPAGNES

Goede communicatie is gebaat bij een passend medium of passende media. Het kan dan gaan om een social media campagne, traditionele posters en folders tot een bijzonder evenement. De uiteindelijke vorm wordt vooral bepaald door de gewenste ontvanger(s) van de boodschap. Daarbij kan het heel goed zijn dat meerdere media ingezet worden. Daarom zijn onze ontwerpen breed inzetbaar: van papier en digitaal tot film, foto en motion graphics. Bekijk de animatie van WarmteStad.

GEREEDSCHAP

Een huisstijl kan pas van echt van waarde zijn als het juiste gereedschap aanwezig is. Ook gebruiksgemak is belangrijk. Daarom bedenken we slimme tools die de opdrachtgever makkelijk en zelfstandig toe kan passen. Dat kan gaan om gebruiksvriendelijke templates zoals onze ontwerpen voor Platform31 of online middelen zoals de nieuwsbrieven via Mailchimp waarmee de opdrachtgever in een handomdraai kan communiceren met de doelgroep, natuurlijk volledig in de eigen huisstijl.

SIDEKICK