Oproep tot deelname

Hedy d'Ancona-prijs voor excellente zorgarchitectuur

Goede architectuur stimuleren in een sector die vooral denkt in vierkante meters, hoe doe je dat? Dat was de opgave waar het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en TNO in 2010 voor stonden. Hun antwoord: een nieuwe architectuurprijs, vernoemd naar Hedy d’Ancona die als minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (1989-1994) verantwoordelijk was voor het opzetten van het succesvolle rijksarchitectuurbeleid. De prijs richt zich specifiek op gebouwen in de zorg waarbij stedenbouw, tuin- en landschapsarchitectuur, architectuur en/of interieurarchitectuur het zorgconcept ondersteunen.

Een nieuwe architectuurprijs voor de zorgsector

De beide opdrachtgevers hadden behoefte aan een tijdloze identiteit die bovendien goed toepasbaar was in de werving van potentiële winnaars. Essentieel was ook dat de prijs zowel de zorg- als de architectuursector aan moest spreken. Kortom: een identiteit geschikt voor een prestigieuze prijs en een stevige campagne die oproept tot het inzenden van architectuurprojecten binnen de zorg.

Een tijdloze indentiteit voor een prestigieuze prijs

Kleur als dynamische verschil

Studio de Ronners ontwierp een dynamische identiteit waarin alle ingrediënten een plek vinden. Daarbij staat het lintje voor de prijs, het kruis voor de zorg en de ruimtelijkheid voor de architectuur. Een iconisch beeld dat per editie wordt voorzien van een kleurstelling. Een identiteit met oneindig veel mogelijkheden.

Een identiteit met oneindig veel mogelijkheden.

De publicatie bestaat uit twee delen, de verdieping over de zorg en architectuur in de vorm van verschillende essays. Deel 2 die zichtbaar uitspringt vormt een index die begint met de prijswinnaar en eindigt met het overzicht van alle inzendingen. De lezer krijgt een zo breed mogelijk beeld van de kwaliteit in de zorgarchitectuur.

Publicatie als index voor de kwaliteit

Website: Maurits de Bruijn
Fotografie Veilige Veste: Gerard van Beek
Fotografie prijsuitreiking: Tim van Bentum