Instituut voor de Nederlandse Taal

— European Design Award —
Bronze, 2017

Een nieuw imago voor het Instituut voor de Nederlandse Taal

Het Instituut voor de Nederlandse Taal onderzoekt en beschrijft de Nederlandse taal in al haar aspecten, zoals bijvoorbeeld de woordenschat en grammatica. Het instituut is niet bij het grote publiek bekend en had een stoffig imago.

Het idee was om de volledige naam van het instituut in het logo te behouden en het tegelijkertijd toepasbaar te maken voor verschillende uitingen. De oplossing vonden wij in het gebruik van twee slashes, of virgula. De slash heeft zowel klassieke als hedendaagse associaties. Het is van oorsprong een Latijns leesteken dat woorden van elkaar scheidt en leespauzes in de zin aangeeft. Tegenwoordig kennen we de slash voornamelijk van web adressen. Door de slashes als een soort boekensteun aan het begin en eind van de naam van het instituut te plaatsen, kan het opgedeeld worden in stukken en verdeeld worden over meerdere regels terwijl het een helder en leesbaar geheel blijft.

Taal als tool

Voor de corporate identity hebben we letterlijk taal – immers de kern van het onderzoeksgebied van het instituut – geïncorporeerd in het beeld. Door woorden te gebruiken, is de communicatie van de uitingen helder en functioneel. De naam van elke vorm van communicatie – bijvoorbeeld ‘poster’ of ‘brochure’ – is gebruikt als tag op het object zelf. Elke tag heeft een visuele en informatieve functie. Het logo wordt ingezet in combinatie met deze beeld tags. De identiteit kan op deze manier op werkelijk alles worden toegepast: op posters, bewegwijzering, correspondentie en ander drukwerk. Op al deze uitingen representeert de tag de betekenis van het woord waar het voor staat. Taal is nu een intergraal onderdeel geworden van de visuele communicatie van het IvdNT, wat weer perfect aansluit op de missie van het instituut.

Taal is beeld

Voor het logo hebben we gekozen voor de Schulbuch Nord letter. De letter, gemaakt door een Nederlandse typograaf, heeft een moderne look en is goed leesbaar. De Haarlemmer Pro letter, ook ontworpen door een Nederlandse typograaf, vormt de basis voor de tags. De grafische lijn (marker) kan zowel horizontaal als verticaal worden toegepast en refereert naar de grafische lay-out van een woordenboek. De marker wordt gebruikt om woorden uit te leggen en om een hiërarchie aan te geven.

Een Nederlandse letter voor een Nederlands instituut

We hebben aan alle medewerkers van het instituut gevraagd wat hun persoonlijke favoriete woord is. Deze woorden hebben we gebruikt voor op hun visitekaartjes, t-shirts en andere vormen van communicatie. Op deze manier drukt de huisstijl ook de betrokkenheid van de medewerkers uit.

Personaliseren